Kniha zkoumá vyčerpávajícím způsobem spojení mezi výzkumem a vývojem (V&V) na jedné straně a hodnotou pro akcionáře na straně druhé. Nabízí matematické modely pro oceňování projektů V&V a odpovídá na kritické otázky, jak analyzovat technologické iniciativy a předpovídat jejich budoucí hodnotu. Tento profesionální vztah vytváří společný jazyk pro pochopení finančních náležitostí V&V a poskytuje analytické nástroje, které mohou podnikatelé, vědci a technici použít při oceňování nových technologií, projektů V&V, ale též rozpočtů výzkumu a vývoje, a tím usnadňuje komunikaci a vede k osvícenějšímu rozhodování. Uvádí také několik běžných omylů z procesu oceňování majetků založených na technologiích, včetně slučování podniků s rozdílnými časovými horizonty, a opomenutí hodnoty strategií minimalizace rizik.
K mnoha pozoruhodným rysům knihy Oceňování technologií patří:
- nabídka rychlých a zjednodušených modelů ocenění technologií pro okamžité využití
- představení metody kvantitativního oceňování technologických projektů a návod, jak sestavit kalkulační tabulku projektu a jak přiřadit výzkumným projektům hodnotu
- možnost stažení počítačových programů pro výběr matematických modelů použitých v knize.
Kniha je však pojata dostatečně obecně a může posloužit všem zájemcům o moderní pohled na podnikání a tvorbu hodnoty, vysvětluje pojmy jakými jsou finanční výkazy, finanční toky a hodnota peněz, zabývá se i marketingem a nástroji pro rozhodování.
F. PETER BOER je předsedou a výkonným ředitelem firmy Tiger Scientific, Inc, a profesorem manažerských a technických věd na universitě v Yale. V minulosti byl výkonným místoředitelem ve firmě W.R. Grace & Co. Zastával též manažerské a odborné funkce ve firmách Dow Chemical Company a American Can Company. Boer má magisterský titul ve fyzice z university v Princetonu a doktorát (PhD) z fyzikální chemie z Harvardské university. Je členem Národní akademie techniků (National Academy of Engineering). Pro manažery z podniků ve Spojených státech vytvořil a uvedl seminář „Finanční dopady technologie“.
- Obsah:
- 1. Věda, technologie a podnikání
- 2. Proces průmyslového výzkumu a vývoje
- 3. Průvodce technologa po ?nančních výkazech
- 4. Kapitál z pohledu provozu ?rmy
- 5. Výpočet hodnot s využitím diskontovaných peněžních toků
- 6. Výzkum a vývoj, růst a hodnota pro akcionáře
- 7. Strategie: Tvoříme hodnotu v konkurenčním prostředí
- 8. Marketing: nejdůležitější kritérium
- 9. Vytváříme pro forma model diskontovaných peněžních toků
- 10. Zjednodušení a přístupy k hodnotě založené na trhu
- 11. Řídíme hodnotu a rizika v portfoliu výzkumu a vývoje
- 12. Stromy rozhodování a varianty (opce)
- 13. Vytváříme hodnotu pomocí diverzi?kace
- 14. Měření výzkumu a vývoje
- 15. Zvláštní záležitosti ve výzkumu založeném na hodnotách